Les gjerne også Vottelaugets fellesblogg:

8. februar 2012

VILL ETTER VEST - Wild about vests

Eg blir visst aldri lei av å lage vestar! Eg trur eg snart må innrømme at dette er i ferd med å bli ein aldri så liten lidenskap... Men tenk om alt hadde vore så enkelt og sjelevarmande som ein barnevest kan vere det ein frosen vinterdag. 


No har eg prøvd meg på to nye -  og dejlig danske - oppskrifter, begge henta gratis frå nettet.  Og kanskje det aller beste: begge er strikka på rund-pinne! Garnet har lege og modna sidan i haust, då eg sporenstreks skaffa meg to av dei nye fargene til Nøstebarn, nemleg moldvarp og akvamarin. Spesielt moldvarp-fargen er fascinerande: Er han grå? Er han beige? Eller har han eit skjær av rosa-lilla-raudt? Hm, eg trur litt av alt - rett og slett som ein moldvarp! 

Oppskrifta på den akvamarin-farga-vesten heiter Babys uldne undertrøye, og originalen foreslår fram og tilbake-strikk, men her rista eg laust og følgde rådet frå Monstermønster, og strikka rundt, og i tillegg laga eg knappestolpe slik som Synnøve i bloggen - with 100% love - . Hjarteleg takk til begge! Eg elskar å fyke rundt på strikkebloggar for å fylle inspirasjons-tanken min!  


Eg lurer forresten på om Ein gul knapp no strikkar babyteppe av akkurat den same akvamarin-fargen? Det er ikkje så lett å få fram korrekt nyanse på fotoa her, men det eg diggar med denne fargen er at han er så lite sukkersøt, altså langt frå klassisk babyblå. Kanskje meir i retning brevatn...? 



For temmeleg nøyaktig eitt år tilbake laga eg Ein liten vest-kavalkade  (januar 2011), og no kan eg altså føye to nye mønster til favoritt-lista mi. Kven blir den neste vesten? Kanskje du har eit drivande godt tips ..??? 

oppskrift, akvamarin-farga vest:
Babys uldne undertrøye (gratis frå familiejournal.dk)
garn: merinoull 2-tråds frå Nøstebarn
farge: "akvamarin" (= nr 61) 
storleik: 1 år (= passa til min to-åring)
forbruk: 41 gram
pinnar: 3 mm (2,5 mm truleg betre)
knappar: treknappar med bork


oppskrift, moldvarp-farga vest: 
Babyslipover (gratis frå femina.dk)
storleik: 0-1/4 år i masker, 2 år (pluss litt til) i cm
for å passe til 2-åring. Vart meir enn stor nok
garn:
silkeull frå Nøstebarn (merk: eg dobla garnet)
farge: "muldvarp" (= nr 15)
forbruk: 93 gram (altså med dobla garn)
pinnar: nr 3 og 3,5 mm
knappar: trekanta perlemorknappar

15 kommentarer:

  1. Dette var sannelig en samling flotte vester.
    Takk for tipset om hvor oppskriftene finnes, jeg har en del enslige nøster og rester av ymse slag som higer etter å bli til noe. Nå vil jeg sjekke ut oppskriftene , og hvem vet kanskje kommer det noen vester herfra også. Det er i allefall nyttige og flotte plagg.
    Muldvarpfargen var fin, så den får komme på ønskelista mi.

    SvarSlett
  2. Så mange flotte vester i herlige farger!!

    SvarSlett
  3. Så flotte vester!!! Likte veldig godt begge de nye fargene... vester er jo supre gaver:-)

    SvarSlett
  4. For en fantastisk stabel med lekre vester! Syns de ser herlige ut alle sammen. Elsker den aqvamarinfargen, men muldvarpen så temmelig spennende ut den også! Tror jammen det må bli noen flere vester på de små tantebarna mine.

    Neste vesttips? Clara! Søt og fantastisk feminin på samme tid. Og morsom å strikke. Kos deg! jeg har en på pinnene akkurat nå... (o:

    SvarSlett
  5. Her ble jeg forelsket! SÅ fine vester alle sammen! Ble skikkelig glad for å ha oppdaget bloggen din og skikkelig glad for at disse vestene inspirerer meg til å strikke! Thank you! :)

    SvarSlett
  6. Knallfine vester! Elsker å strikke slike selv også (samt innsvingte feminine modeller), ypperlige kjappe barselgaver!
    Fine farger og! Hilsen Tonje (Nøstebarndame i Trondheim)

    SvarSlett
  7. Ah! Takk for enda et vestetips, den slipoveren hadde et fint stripemønster i midten!

    Vestetips: byssanlull fra Tora Frøseth. http://www.ravelry.com/patterns/library/byssanlull

    og non stop top, artig sak som strikkes i ett stykke fra halsen.

    SvarSlett
  8. Fine vester! De gleder seg nok til å varme en liten barnekropp:)

    SvarSlett
  9. De var helt nydelige! Et mønster var nytt for meg, og et har jeg i køen min. Jeg er egentlig også vill etter vest, men rart nok har bare guttene mine en vest hver i skapet som de bruker hele tiden. Nå ble jeg veldig inspirert til å gjøre noe med den saken og skaffe meg en sånn flott stabel vester i vakre farger!

    SvarSlett
  10. Vest er best! Hyggelig at du linker :) Jeg finner også myyyye inspirasjon i denne verdenen, det er jo så gøy! Babyslipover var skikkelig fin! Kanskje du liker vesten Gustav også? Den står i hvert fall på lista mi :) Enkel og gratis, ut fra det jeg ser: http://www.silkeborg-uld.com/filcolana/opskrifter/visopskrift.php?ID=111

    SvarSlett
  11. Milo er utrolig morsom å strikke - lett å variere med farger og mønstre. Bare se på alle versjonene på Ravelry.

    SvarSlett
  12. Utrolig nydelige farger og flotte plagg :)

    SvarSlett
  13. Fantastisk blogg og mange flotte vester i utrolig flotte farger. Kan jeg få spørre om noe (som den nybegynneren jeg er...) jeg har lyst til å strikke den uldne trøyen på en rundpinne. Jeg går utifra at jeg dobler maske antallet jeg legger opp men blir usikker når jeg kommer til armhullene. Deler jeg da arbeidet i to?

    SvarSlett
  14. Ble laaaang denne her!! Feller jeg de gjeldene maskene ytterst på hver side??

    Mvh
    Anne May Sundstøl

    SvarSlett
  15. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...